Tänker bäst på tåg

Alltså tåg. Så speciella. Jag åker alltid tåg. Förr flög jag. Nu tåg. Because of reasons. 5,5 timmar mellan Östersund och Stockholm. Avgång 05.39. Efter 1,5 timma när jag skriver detta, har jag gjort morgonmailandet, börjat på lite framtidsidéer och skriver punkter till dagens månadsmöte på Googles högkvarter i Stockholm.

Tågdagar blir galet produktiva. Som att ha en hel kontorsdag före lunch, sen beta av några möten och klient-träffar under eftermiddagen och sen samla ihop och dokumentera på resan hem. Just idag är en tur- och returdag. Annars blir det ett par dagar med övernattning såklart. Tåg är ro. Tåg är effekt. Tåg är fantasi, fokus och ostörd kontorstid. Flyg, å andra sidan, är ryck, spring, avbrott, säkerhetskontroller, spilltid, transfer, för kort tid i luften för att jobba och gör mig rastlös och splittrad. Jag har jobbpendlat med flyg samma sträcka många år tidigare, men tåg och jag går bättre ihop.

Tåg binder också ihop mig med där vi har alla studios och de flesta av oss på företaget jobbar i Sundsvall. 2 timmar och 2 minuter enkel. Några dagar här och där. Smidigt. Framme vid 10 och kan köra järnet direkt.

Den här perioden i mitt liv jobbar jag som något som kallas Youtube- och Influencer manager. Inte en djävel fattar vad det är i min omgivning hemma. I min Stockholmsmiljö är titeln däremot omedelbart helt förstådd. Yrkesrollen fanns inte för fem år sedan. Men management har funnits i alla tider. För Racingstjärnor, Musikartister, Fotbollsspelare.

Idag är de stora stjärnorna de som skaffat sig några hundratusen, eller någon miljon följare på sociala medier. Det är de som idag äger de stora kanalerna till publiken, som alla vill visa sig för. Några av dessa ”Influencers” är i vissa fall räckviddsmässigt lika stora eller större än Aftonbladet och TV4. Har du relationen till så många följare varje dag, så vill alla på marknaden ha dig och det uppstår situationer som kan ta vägen lite hursomhelst om man är ung och saknar erfarenhet. Vi, på företaget Ninetone Group AB, företräder ett 20-tal av de här kreatörerna (och artisterna som jag vill kalla dem) i relationerna till omvärlden, och de uppdragsgivare som jagar dem. Hjälper till att hålla dem trygga. Ger råd om ekonomisk planering. Skapar en varumärkesposition för dem. Sköter mediarelationer. Utvecklar nästa steg i karriären. Syr ihop produktsamarbeten. Peppar upp självförtroendet i svackor. Hittar lösningar på svåra passager. Löser transport, säkerhet och logistik. Skapar nya format och produkter. Sätter jobb i TV-serier, filmer, reklamkampanjer. De olika sätt man arbetar med management på är oöverskådligt många. Men allt går ut på att klienten ska må bra, växa, tjäna pengar och kunna fokusera på det centrala: att sköta det de är duktiga på och kända för med så få distraktioner som möjligt.

”Youtube” -delen går ut på, att arbeta med kreatörer som blivit framgångsrika på Youtubeplattformen. Vi innehar certifikat från Google att vara ett MCN, som betyder ”Multi Channel Network”. Den statusen har bara fyra företag i Sverige och certifikatet är oerhört svårt att få. Det kräver månader av godkännanden av olika granskare i USA och personalen måste också gå en lång serie utbildningar samt klara några examina. Att vara certifierad innebär att vi sedan får signa och bjuda in andras Youtubekanaler i vårt system, för att där öka kvaliteten på de kanaler vi tar in, genom att se till att de följer policy, best practice, att titlar, bilder och beskrivningar är utformade för maximal spridning, att innehållet har maximal genomslagskraft och att alla digitala rättigheter fungerar och sköts m.m.. Vi claimar också andras videor som använder material från de kanaler vi har signade om någon annan har ”lånat” material som våra klienter äger. Vi har också rätt att sköta ”Content ID” för att administrera rättighetsfrågor om musik och kan t.ex. förvalta ett skivbolags musikkatalog för att se till att alla får betalt. Vi coachar våra kreatörer om hur de kan utforma sitt content (innehåll) för att öka sin annonsintjäning, hjälper till att rikta kanalen mot de som sannolikt är mest intresserade av det de olika kanalerna handlar om o.s.v. -Att bli signad av ett bra nätverk för en Youtuber, är som att bli kontrakterad av en bra agentur för Zlatan. Man får ett team som ägnar kanalen uppmärksamhet och ger den skötsel på olika sätt, för ju bättre skött en Youtubekanal är, desto mer pengar drar den in.

I flera fall så kombinerar vi ett traditionellt managementavtal med ett Youtubeavtal och då har klienten ett heltäckande team som arbetar för sig i alla upptänkliga situationer som kan uppstå.

Det är av ovanstående anledning som vi regelbundet åker till Google HQ för möten och avstämning, få förhandsinformation, lämna in rapporter om vad som gått bra och vad som inte fungerar, dra ut framtidsplaner på ett år i taget o.s.v.

…så, 2019, är det sånt som cirkulerar i mitt huvud, en Tisdag morgon på ett tåg till Stockholm. Och ändå, när jag tittar ovan, så ser jag att allt detta ändå bara är en liten delmängd av vad mitt yrkesliv upptas av just nu. Bolaget sysslar också med så många andra saker. Känner mig underlig. Men vafan. Jag är 51 och hade inte förväntat mig att tillhöra den lilla skara som får arbeta med just de här sakerna, på just den här nivå i den här fasen av livet. Ändå känner jag, att jag är absolut bäst anpassad för att göra det just nu. Tidigare hade jag varit för ung och självcentrerad. Idag är jag precis där jag ska vara. Det får vara så ett tag. Nu är klockan 07.13. Den här texten tog exakt tio minuter att skriva. Nu kör vi.